De afgelopen jaren zijn we gaan leren dat bijna alles wat we eten – van probiotische yoghurt tot een portie asperges tot een vettig karbonade – invloed heeft op de microben die in ons lichaam leven, wat op zijn beurt effect heeft op ons. En snel.

Wat u voor één maaltijd eet, kan uw microbioomsamenstelling binnen 24 uur veranderen. Niet alleen dat, maar het wordt ook duidelijk dat deze microben op hun beurt een sleutelrol spelen bij het vertalen van ons dieet naar gezondheidsresultaten – goed en slecht. Maar in veel gevallen is onze focus op het eten waarvan het microbioom profiteert, misplaatst. Als het gaat om onze biomen, kunnen we microben in twee hoofdcategorieën onderverdelen: mensen die permanent in de darm van de mens leven en degenen die er gewoon doorheen gaan. Het is simplistisch en niet precies hoe de microben het zouden zien, maar het is een belangrijk onderscheid dat te vaak wordt weggelaten uit gesprekken over onze darmflora, vooral als het om voedsel gaat. En het is er een die leidt tot veel verwarring over precies wat we zouden moeten doen met alle nieuwe informatie die we over onze belangrijke inwoners verzamelen.

Dit verschil wordt meestal volledig verdoezeld of weggelaten te midden van het stijgende enthousiasme voor levend gefermenteerde probiotische voedingsmiddelen, die bacteriën bevatten of schimmels waarvan is aangetoond dat ze een gunstig effect hebben op de gezondheid. In plaats daarvan worden we afgeleid door de meest inventieve nieuwe kombucha-smaak, de beste boerenkool-kimchi of de meest lokale geitenmelk-kefir. En wie kan ons de schuld geven? Dit zijn interessante, levende, bruisende, gekweekte voedingsmiddelen. Maar de microben in ons probiotische voedsel gaan niet echt op in onze ingewanden. Ze kunnen waardevol zijn voor de gezondheid, maar ze vullen over het algemeen geen anemisch microbioom aan. Door alleen op deze trendy producten te focussen, verwaarlozen we het onderhoud van onze full-time microben. En wat onze inheemse microben nodig hebben, is vezels. Complexe, rustieke, nu ongrijpbare vezel.

Inheemse microben

De microben die dag in dag uit meer permanent in onze ingewanden leven, kwamen niet van yoghurt of Kimchi. Het zijn onze inheemse microben. Deze microben worden bij de geboorte, tijdens de kindertijd en in de vroege kinderjaren aangeschaft – een paar worden hier en daar later in het leven opgepikt. Deze darmmicroben zijn essentieel voor onze gezondheid en overleving. Ze helpen ons immuunsysteem te trainen. Ze zijn voortdurend in gesprek met ons zenuwstelsel. En ze helpen het delicate evenwicht van ons gedrag te behouden. Ze hebben een sterke invloed op onze neurotransmitters en hormonen. Ons welbevinden.

“Deze microben evolueren naar hun omgeving”, zegt Justin Sonnenburg, een microbioloog en immunoloog aan de Stanford University. En we zijn misschien geëvolueerd naar hen. “We hebben niet alleen een willekeurige verzameling microben die we oppakken,” merkt Sonnenburg op. “We geven microben door aan elkaar en door generaties.” Door duizenden jaren van adaptieve evolutie zijn deze bescheiden darmmicroben enkele van onze beste bondgenoten geworden. Wie zijn deze ongeziene vrienden? Ons lef wordt meestal gedomineerd door bacteriën van de Bacteroidetes en Firmicutes phyla, die samen goed zijn voor ongeveer 80 procent van onze microben (hoewel er minstens 10 andere phyla’s zijn die verschijnen). Deze groepen microben zijn niet exclusief voor de menselijke darm, maar sommige soorten kunnen daar alleen leven. Onze ingewanden zijn hun planeet Aarde.

In de darm zijn deze populaties dynamisch. De meeste individuele microben hebben een zeer korte levensduur. Dus je wordt elke ochtend wakker met geheel nieuwe generaties. Sommigen, zoals leden van het geslacht Lactobacilli, fietsen hun hele leven door in slechts 25 minuten. Anderen zelfs sneller. Dus, terwijl je vannacht droomde over die pratende hond, konden je darmpopulaties van Lactobacilli al 20 generaties voorbijgaan aan degene waarmee je in slaap viel. Dat is de relatieve tijdschaal tussen u en uw voorouders die in de jaren 1500 leefden.

Ik haat het om je hoogst gekweekte bubbel te laten barsten, maar met een lepel yoghurt, heb je je oorspronkelijke darmbacterie niet hersteld.

Wil jij als therapeut meer weten over de effecten van onze darmmicroben en de invloed die wordt uitgeoefend op hormonen/neurotransmitters? Wie weet is de vakopleiding Hormoontherapie dan iets voor jou?