“Blootstelling aan kou activeert het sympathische zenuwstelsel, verhoogt de neurotransmitters endorfine in je bloed en bevordert adrenaline vrijlating in het brein. Bovendien stuurt het, door het hoge aantal kou-receptoren in de huid, een overweldigend aantal elektrische impulsen van de zenuwuiteinden naar het brein, wat een anti-deprimerend effect heeft.” 

uit ‘Adapted cold shower as a potential treatment for depression (2008)

Neurotransmitters

Koude douches zijn geen nieuw concept en zijn in feite weer in populariteit toegenomen. Ook bij mij.

Als een zelf-experimentator, is het een van de weinige gewoonten, na tientallen experimenten van andere gewoonten om mijn dag op te starten waar mijn lichaam instinctmatig om blijft vragen.

Ik ben altijd iemand geweest met een goed niveau van energie. Ik heb de neiging om die energie goed te gebruiken. Mijn dagen zijn tot nu toe mijn hele leven al gevuld geweest, met sport en veel activiteiten naast een volledige werkweek. 

Maar op een ochtend werd ik wakker met het gevoel alsof ik door een bus werd geraakt. Elk deel van mijn lichaam voelde zwaar aan, alsof ik door modder waadde. Mijn hersenen waren mistig en traag. Een lange periode van stress en wellicht de overgang?

Onnodig te zeggen dat ik ook ongelooflijk prikkelbaar was. Ik schreef het af als een ‘momentopname’.  Ik had waarschijnlijk alleen een rustdag nodig. Maar de vermoeidheid hield aan, het herstel vertraagde en ik werd steeds rustelozer en prikkelbaarder. Ik ging naar een dokter, alleen om te horen dat al mijn bloedwaarde normaal was. Ik denk niet dat hij begreep dat ik niet normaal wilde zijn: ik wilde optimaal zijn.

Dus ik deed instinct matig wat ik het beste kon: zelfexperiment. Veel advies over het verbeteren van herstel heeft betrekking op temperatuurmodulatie van een of andere vorm, met name ijsvorming, en ik struikelde uiteindelijk over het beoefenen van koude douches.

Ik neem nu al meer dan een jaar elke dag koude douches of baden. 

Ja, het deed de vermoeidheid verdwijnen, maar wat nog belangrijker is, deze gewoonte heeft een enorm effect op mijn gemoed. Mijn neurotransmitters!

Beschikbaar wetenschappelijk bewijs:

Er is beperkt onderzoek beschikbaar over koude buien, maar hier is een samenvatting van enkele van de meer prominente onderzoeken en de voordelen die ze uiteenzetten.

1. Bevordert vetverlies

De theorie is dat koude blootstelling Brown Adipose Tissue (BAT of bruin vet) activeert, waardoor BAT calorieën verbranden om warmte te genereren. De details zijn in deze studie meer uitgewerkt. 

2. Verlicht depressie

Er zijn verschillende mechanismen waarmee blootstelling aan koude uw stemming zou moeten verbeteren. Deze studie veronderstelt dat blootstelling aan koude het sympathische zenuwstelsel activeert en de afgifte van noradrenaline in de hersenen verhoogt. Dezelfde studie beweert ook dat een “koude douche naar verwachting een overweldigende hoeveelheid elektrische impulsen uit de perifere zenuwuiteinden naar de hersenen zal sturen, wat zou kunnen leiden tot een antidepressivum.” Een andere studie toonde aan dat baden in koud water de cortisolspiegels verminderde.

3. Verbetert de immuniteit

Koude douches veroorzaken vermoedelijk een toename van uw stofwisseling, wat resulteert in een toename van de productie van witte bloedcellen. De witte bloedcellen zijn het werkpaard van uw immuunsysteem. Een verhoging van de witte bloedcellen is dus beschermend tegen ziekte. Deze studie rapporteerde een statistische significantie in de vermindering van zelfgerapporteerde ziekteverzuim.

4. Bevordert spierherstel

Dit zou werken omdat koude douches de ontsteking verminderen door bloedvaten te vernauwen. Deze metastudie concludeerde dat spierpijn werd vertraagd door blootstelling aan onderdompeling in koud water.

5. Verbetert de huid en het haar

Kortom, het is niet zo dat koud water noodzakelijkerwijs goed is, maar dat douchen in warm water je haar en huid kan uitdrogen en ervoor zorgen dat je huid en haar geïrriteerd raakt.

6. Verhoogt de bloedsomloop

Door het koude water kan het bloed sneller circuleren om uw lichaamstemperatuur te handhaven.

7. Verbetert de slaap

Er is anekdotisch bewijs dat mensen beter slapen als hun lichaam en omgeving iets koeler is. Een koude douche nemen heeft uiteraard een verkoelend effect op uw lichaam, waardoor de je lichaams temperatuur daalt, wat noodzakelijk is om in slaap te vallen..

8. Verhoogt het testosteronniveau

Blijkbaar verlagen koude douches de scrotumtemperatuur, waardoor een optimale productie van sperma en testosteron mogelijk wordt.

Het geeft je het gevoel dat je de wereld kunt veroveren (of op zijn minst je dag)

Ja, dat is een gewaagde bewering en ja, ik blijf erbij.

Hier gaat het om. Het is heel moeilijk om in een koude douche te willen stappen – laat staan ​​om er 10 minuten in te blijven. Er is absoluut een aangeboren weerstand tegen. Maar elke keer als ik een koude douche van 10 minuten maak, heb ik het gevoel dat ik mijn interne impulsen heb getemd en dat ik de leiding heb. Ik krijg die kleine dopamine-rush van het voltooien van iets – “Hé, als ik dit kan doen – kan ik alles!”

Waarom is dit zo speciaal? Als je erover nadenkt, is het grootste deel van onze dag en onze wereld gestructureerd rond het vermijden van ongemak. Dit heeft de onbedoelde consequentie dat we ons gemakkelijk in de war voelen en onze emotionele veerkracht verminderen.

In de biologie is er een term genaamd “eustress” die letterlijk vertaalt als “goede stress” die gunstig is voor de weerbaarheid. Elke vorm van groei vereist eustress. Spieren moeten benadrukt worden om sterker te worden, je immuunsysteem moet blootgesteld worden aan ziekteverwekkers om veerkrachtiger te zijn en iedereen heeft een beetje ongemak nodig om mentaal sterker te zijn. Een koude douche beëindigen is net als elke dag beginnen met een dosis mentale training.

Het leert je om je op je lichaam af te stemmen en om mentaal aanwezig te zijn.

Met de wil om alles te meten, van hartslag tot slaap en gemoedstoestand, zijn de meeste mensen het vermogen kwijtgeraakt om in harmonie met zichzelf te zijn. Om echt naar hun lichaam te luisteren en wat het hen vertelt. Het feit dat je in een koude douche bent, is dat je je scherp bewust bent van elke fysieke sensatie. Het is alsof je lichaam schreeuwt “luister naar mij!” En je hebt geen andere keuze dan al het andere te negeren en goed op te letten. Het is een directe manier om je geest te zuiveren en je lichaam echt te voelen.

Het is meditatief

Een koude douche is een prachtige herinnering aan het verbazingwekkende vermogen van ons lichaam om ons snel aan te passen aan onze omgeving. Je kunt je lichaam waarnemen gaan van een staat van stress naar kalmeren en uiteindelijk genieten van de effecten van het koude water. Luister naar je innerlijke monoloog ga van “OMG, ik wil eruit!  Tot “OK, halverwege is dit niet zo erg” tot “Ahhhhh, ik kan mijn spieren voelen ontspannend. “Ik ben al jaren aan het mediteren en en kunnen nog steeds een beetje tegenvallen, maar een koude douche zal me elke keer in een staat van rust brengen.

Het heeft een enorm verbeterend effect op cognitieve prestaties

Het gevoel na een koude douche van 10 minuten voelt alsof je hersenen op de meest fantastische manier zijn geëlektrificeerd. Het is net een shot energie dat je hersens wakker maakt. Ik ben geen ochtendmens en als ik eerder op de dag koud ben, ben ik de rest van de dag letterlijk tien keer productiever. En ja, het is beter dan koffie.

Het geeft je het inzicht dat je emoties niet jouw realiteit zijn en dat sterke emoties een valse realiteit kunnen creëren en dat ik niet altijd op elke emotie moet reageren die ik voel. Hoewel ik er meteen uit wil springen, moet ik eraan denken dat als ik gewoon wat langer met het gevoel kan zitten, het me zal verlaten. Als jouw realiteit inhoudt dat iedereen je constant vertelt wat er moet gebeuren, is het leuk om te beseffen dat niets doen en dingen laten passeren ook een krachtige oplossing is. Een koude douche hebben is gemakkelijk. Het enige dat je hoeft te doen is letterlijk: niets.

Ik zal toegeven dat zelfs na het oogsten van de onverwachte bijwerkingen van koude douches elke dag gedurende meer dan een jaar, er dagen zijn dat het douchen nog steeds een gevecht is. 

Vrienden die nieuwsgierig zijn naar koude douches zullen me vaak vertellen dat ze het een minuutje zullen proberen. Dat is het slechtste idee ooit. Het krijgt al het lijden zonder de voordelen van de mentale kalmte. Ik voel me over het algemeen vrij ongemakkelijk tot de derde minuut, waarna het eigenlijk heel plezierig aanvoelt. Dus, als je kunt, stel je doel in op 5 minuten.


Je zult je meer energiek voelen. Je voelt je rustiger. Je zult het gevoel krijgen dat je met het leven kunt omgaan.

Val niet voor de mythe dat optimalisatie van jezelf geavanceerde snufjes, ingewikkelde supplementen of dure specialisten vereist. In een wereld waarin mensen zelfzorg verwarren met dure spa-behandelingen, zijn koude douches gratis, eenvoudig, duurzaam en kunnen overal worden gedaan.

Het was vroeger dus zo gek nog niet, kinderen te kalmeren onder de koude kraan.

Meer weten over de werking van hormonen en onze neurotransmitters? Of beter: hoe krijg je ze weer in balans? Wellicht is de vakopleiding hormoontherapie dan iets voor jou? http://www.opleidinghormonen.nl

Geschreven door Anita Admiraal