logo

Blue Monday

Bijna 40 procent van de Nederlanders voelt zich in januari neerslachtiger dan in andere maanden.

Symptomen als vermoeidheid, veel slapen, op gekke momenten willen eten en drinken, behoefte aan een meer teruggetrokken sociaal leven en concentratieverlies zijn normaal. Het hoort erbij, bij deze maand.

Dit komt onder meer door een teleurstellende salarisstrook, na alle bonussen in december, en het gevoel aan het begin van het jaar weinig toekomstperspectief te hebben.

Overal om je heen hoor je mensen klagen over deze grijze maand januari wanneer de dagen maar langzaam lengen en het verlangen naar de lente alsmaar groter wordt, slaat de malaise genadeloos toe.

Vandaag 16 januari is het
Blauwe maandag

Blue Monday (deprimaandag) is een naam, gegeven aan een datum voor de zogenaamd meest deprimerende dag van het jaar.

De vader van ‘blauwe maandag is de Britse psycholoog Cliff Arnall. Hij bedacht in 2005 een, naar zijn zeggen, wetenschappelijk verantwoorde formule waaruit zou blijken dat de maandag van de laatste volle week van januari de dag is waarop de meeste mensen zich treurig, neerslachtig of weemoedig voelen.De berekening is onder meer gebaseerd op het slechte weer, de schulden die mensen maken na de feestdagen en de tijd die het duurt voordat ze zich realiseren dat er niets is terechtgekomen van hun goede voornemens.

Biologische klok

Verder heeft dit van alles te maken met je biologische klok. Als die in de war raakt, raken alle ritmes in je lichaam uit balans.
Er zijn er tal van thuisoplossingen om de biologische klok weer gelijk te zetten en dat nare gevoel kwijt te raken. Ook al is het nog lang geen lente.

Daarom zes tips en trucs tegen de winterdepressie.


Lichttherapie                                                                                              
Dit is een behandeling met speciaal wit licht, zonder uv-straling. Het helpt dus niet tegen het typische bleke wintergelaat, maar zorgt wel dat het lichaam op het juiste moment zorgt voor de afgifte van melatonine.
Overdag een wandeling maken, liefst in de ochtend doet wonderen en is wetenschappelijk bewezen. En er is zelf een Nobelprijs geneeskunde uitgereikt in 2017.
Wat doet licht aan onze gezondheid?
Het stimuleert de biologische klok. Bij de mens bevindt deze zich in de Nucleus Suprachiasmaticus in de hersenen. Het bestaat uit 20.000 neuronen, die samen een 24-uurs klok voor ons lichaam genereren. De biologische klok genereert ritmes in fysiologie en gedrag met een periode van ongeveer 24 uur en wordt gesynchroniseerd door licht en duisternis in de omgeving (Circabdiane ritme). Het oog gebruikt natuurlijke lichtinformatie om de biologische klok te synchroniseren met het buitenlicht, zelfs als wolken de hemel bedekken. Ga dus lekker naar buiten, het zal je serotonine, melatonine en GABA  bevorderen en daar knap je van op!

Vroeg uit de veren
Pluk de dag is een van de belangrijkste adviezen aan ‘winterdepressievelingen’. Al lig je om 2 uur ‘s nachts in bed, sta iedere dag voor 8 uur op. Hierdoor wordt het makkelijker voor je biologische klok om de tijd in de gaten te houden en je lichaam wakker te maken. En je slaapt ‘s avonds minder moeizaam in, wat weer goed is voor de aanmaak van het Groeihormoon, welke zorgt voor je herstel en je uitgerust de dag tegemoet kan treden.

Naar buiten
Ga elke dag naar buiten, ook al regent het dat het giet.’ Juist in deze periode, moet je het lijf in contract brengen met het beetje licht dat er nog is. Hersenonderzoekers beweren dat overdag buiten lopen, bijvoorbeeld met de hond geeft nog altijd meer licht dan een lamp binnen. Ook bij bewolkt weer.

Bewegen, ontbijten en een koude douche.
Over het nut van eten en drinken zijn vele boeken volgeschreven. Niet zelden door de producenten ervan. Vooral over het gebruik van voedingssupplementen. Zo zou een hoge dosis van vitamine B12 wonderen kunnen doen tegen depressie. Ook vitamine D, zou goed kunnen zijn voor mensen die veel binnen zitten. Eén ding is van belang: beweeg voordat je ontbijt altijd. Hiermee breng je het lichaam in de ‘overdagmodus’. De spijsvertering gaat werken, het lichaam komt op gang, de slaap verdwijnt. Door een koude douche te nemen ( probeer het eerst eens een minuutje) Activeer je je dopamine! Het zal je focus voor deze dag ten goede komen.

Sport
Sport is de oplossing voor een hoop problemen. Dit wondermiddel helpt zeker ook tegen de winterdepressie. Door buiten te sporten krijg je dat o zo belangrijke licht binnen. Ook maak je endorfine aan, en dat wordt niet voor niets het gelukhormoon genoemd.
Mocht je niet van zweten houden, dan is wandelen ook een optie. Yoga maakt de geest vrij en het lichaam los.
Voor meer energie moeten we helaas wat kracht gebruiken.
Het verlies van onze spieren, als we ze niet flink gebruiken, gaat in een angstaanjagend tempo. Tussen ons 30ste en 50ste levensjaar verliezen we gemiddeld 1% per jaar van onze spieren en na ons 50ste wordt dit zelfs 3% per jaar. Dit komt niet doordat de natuur dit zo voor ons geregeld heeft: dit komt doordat we veel te veel zitten. Zorg dus dat je spierweefsel aanmaakt en het beste is met krachttraining. Door krachttraining worden kleine energiecentrales die mitochondria heten aangemaakt. En die mitochondriën worden suikers, vetten en eiwitten met zuurstof verbrand en komt energie vrij.

Hou je in
Ga niet overdrijven en verwoed aan een vervroegde voorjaarsschoonmaak beginnen om aan jezelf of anderen te bewijzen dat je er weer helemaal bovenop bent. Je hebt je energie deze dagen hard nodig en het is nergens voor nodig om door te slaan naar de andere kant. Dat kost je teveel van je Cortisol en daar raak je op den duur weer van uitgeput en ligt het eten van teveel suikers op de loer om aam je nodige energie te komen.Met alle gevolgen van dien…, maak je dus niet druk!

Die lente komt vanzelf.