DE DIGITALE OPLEIDING HORMOONTHERAPIE
Digitaal studeren biedt verschillende voordelen die de leerervaring kunnen verbeteren en flexibiliteit bieden aan studenten.
VOOR WIE?
- Voor diversen therapeuten en vakspecialisten
- Artsen, huisartspraktijkondersteuners en verpleegkundigen
- Diëtisten, voedingsadviseurs en gewichtsconsulenten
- Lifestylecoaches en Personaltrainers
- Ervaringsdeskundigen met hbo-denkniveau
DE VOORDELEN?
- Biedt flexibiliteit in termen van tijd en locatie.
- Je hebt voortdurende toegang tot online bronnen, zelfs na het voltooien van je opleiding. Dit stelt je in staat om informatie en naslagwerken op elk gewenst moment te raadplegen, waardoor je je kennis kunt blijven verdiepen en bijwerken.
- Je studie is af te stemmen op je persoonlijke schema en andere verplichtingen, zoals werk of gezinsleven.
- Overal te volgen waar en wanneer je wilt, zolang je toegang hebt tot een computer en internetverbinding
- Toegang een breed scala aan leermiddelen, zoals e-books, interactieve modules, video's, oefeningen en online discussieforums. Dit geeft je de mogelijkheid om op verschillende manieren te leren en gebruik te maken van multimediale bronnen die je begrip en betrokkenheid vergroten.
- We kunnen bijhouden hoe je leert en je voortgang analyseren om aangepaste leerroutes en aanbevelingen te bieden. Dit stelt je in staat om in je eigen tempo te leren en je te richten op specifieke gebieden waar je extra ondersteuning nodig hebt.
- Met de digitale studieomgevingen bevorderen interactie en samenwerking met medestudenten en docenten, zij het via online discussieforums, videoconferenties of virtuele groepsprojecten. Dit opent de deur naar een leercommunity en de mogelijkheid om te leren van mensen met verschillende achtergronden en perspectieven.
Inhoud van de opleiding

Hormonale assen

Programmering

Evolutie

Seksehormonen

Brein

Voeding

Insuline resistentie

Spijsvertering

Microbioom

Circadiane ritme

Suppletie

Fytotherapie
EXAMEN en tussentijdse toetsing
Hoe zit dat met het afnemen van examens?
Openboekexamens zijn nog altijd een ondergeschoven kindje in de wereld van het examineren. Uit onderzoek blijkt dat veel kandidaten deze methode zien als een gemakkelijke optie waarvoor ze zich nauwelijks hoeven voor te bereiden. Vergissing!
Openboekexamens afnemen, blijkt namelijk een zeer waardevolle methode van toetsing te zijn. Als opleider zoeken wij hiermee namelijk een andere vorm van kennis.
Bij een gesloten examen wordt van de kandidaat een grondige beheersing van de leerstof verwacht. Hij of zij moet de relevante informatie korte tijd paraat hebben. Er is echter geen garantie dat de materie na het examen blijft hangen. Ook kan het moeilijk zijn om vast te stellen in welke mate de kandidaat de lesstof werkelijk beheerst.
Tijdens een openboekexamen moet de kandidaat snel zijn weg kunnen vinden in de beschikbare informatie. Door deze vervolgens toe te passen op nieuwe situaties, richt de student zich op een hogere orde van verwerkingsactiviteit. Daardoor toetsten wij niet zo zeer de parate kennis van een kandidaat, maar het vermogen om kritisch te denken en informatie te evalueren.

Op zoek naar de juiste vraag!
Kandidaten hebben in ieder geval een uitgesproken mening over deze vorm van toetsing. Over het algemeen zijn studenten minder gestrest voor een openboekexamen. Zij hebben dan ook een duidelijke voorkeur voor deze variant. Studenten geven echter ook aan dat zij deze toetsen wel als moeilijker ervaren.
Als examinator is het zaak om nauwkeurig te kijken naar de aard van de vragen. Het mag namelijk niet zo zijn dat de kandidaten onder hoge tijdsdruk simpelweg de antwoorden uit het beschikbare materiaal moeten vissen. Wij denken er aan dat studenten over het algemeen meer tijd en ruimte nodig hebben om met de materialen te werken.
Wanneer aan deze voorwaarden wordt voldaan kunnen wij als examinator echter alle kanten op binnen deze vorm van toetsing. Door zorgvuldig het beschikbare materiaal te selecteren en creatief om te gaan met de vraagstelling toetsten wij niet alleen het kennisniveau, maar ook de vaardigheid van de studenten.

Je hebt direct een toepasbaar plan voor de praktijk…
Om de student volledig te ondersteunen naar de eindkwalificaties zijn er na elke (video) Les toetsingsvragen opgesteld. Deze vragen zullen ook random in het examen worden opgenomen, als MC of NC vraag. Lekker makkelijk nietwaar?
Alvorens het examen plaatsvindt worden gezamenlijk alle lessen herhaald ter opfrissing van de studie, ten einde een zo positief mogelijk resultaat te behalen van het af te leggen examen. De doelstelling is dat de kandidaat zijn leerstof direct met veel enthousiasme en parate kennis zal integreren in de praktijk.
Aan het eind van alle lessen vindt een laatste webinar plaats met een theorema, welke een handvat is voor het opstellen van een behandelplan.
Het behandelplan wordt gezien als eindscriptie, waarmee alle lesstof wordt vertaald naar de praktijk.
Na het maken van een behandelplan is de kandidaat vaak zo enthousiast over de opgedane kennis, omdat men daarmee direct een toepasbaar plan opgesteld heeft voor behandeling of coaching binnen de praktijk.
No Stress! Je bent online getraind en klaar voor een perfect advies en contact met je cliënt.
Daar gaat de dynamiek uiteindelijk om! Om jou en je cliënt.
Lees hier de normering en kwaliteitdoeleinden: Examenreglement Hormoon Community Nederland

JAARLIJKSE EVALUATIE
Na afloop van elke opleiding vragen we uiteraard graag naar de ervaring van onze studenten. Van het meest recente studiejaar 2021-2022, waarvan de examens in januari, februari en april 2023 zijn afgenomen was de uitkomst van evaluatie:
De opleiding vond ik in zijn totaliteit:
- 43% Uitstekend
- 43% Erg goed
- 10% Goed
- 4% Matig
Schrijf je nu in voor de Digitale opleiding Hormoontherapie
Hoe gaan we digitaal te werk?
1
Leeromgeving
Je krijgt inlogcodes voor je persoonlijke leeromgeving waar je alle lesvideo onbeperkt kan bekijken. Je vindt hier ook de hand-out, toetsingsvragen en verdere onderbouwend lesmateriaal. Video’s van Rineke Dijkinga, ‘voeding en hormonen’ en van Veronique Prins, business coach voor therapeuten.
2
Rooster
Om overzicht in je studie te houden hebben we een rooster samengesteld. Het is dus niet mogelijk op de lesstof vooruit te lopen. Deze methode is voor gekozen om je gemotiveerd te houden en de lesstof goed inzichtelijk te krijgen en te kunnen voldoen aan de gewenst eind kwalificaties.
3
Q&A
Vervolgens wordt er na het plaatsen van de lesvideo 3 weken later op de dinsdag of donderdag avond een Q&A met de leraar georganiseerd. Je hebt zo ruimschoots de tijd om de lesstof (meerdere keren) te bekijken, te bestuderen en jezelf te toetsen. Vragen die je dan nog hebt kun je uiterlijk 3 dagen voor aanvang van de Q&A aan ons studie begeleidingsteam toesturen en worden besproken met de desbetreffende leraar uit de lesvideo.
4
Webinars
We organiseren 5 live webinars per studiejaar, waarin we de inmiddels afgeronde lessen herhalen en een vertaalslag maken naar de praktijk. Op de eerste lesdag wordt de eerste welkomst Webinar gehouden van 10.00 tot 13.00 uur, waarin de leraren zullen worden voorgesteld en uitleg gegeven wordt over de opbouw van de opleiding. Jullie als studenten worden aan elkaar voorgesteld. En krijgen de studenten toegang tot onze Online Community. Daar ontmoet je afgestudeerd Hormoontherapeuten en mede studenten. Een Community waarin kennis wordt gedeeld en vraagstukken worden ondersteund.
5
Bijeenkomsten
Onze bijeenkomsten zijn niet verplicht en geven geen extra lesstof. We organiseren dit om de groepsdynamiek toch te kunnen waarnemen. Sommigen studenten hebben hier behoefte aan. Echter kunnen we met de huidige situatie niet in de toekomst kijken en houden we rekening met het feit dat garantie op deze bijeenkomsten is uitgesloten. Daarom worden deze dagen, als je ze hebt bijgewoond pas achteraf in rekening gebracht.
WAT KRIJG IK DIGITAAL?
- Uniek lerarenaanbod
- 15 Videolessen onbeperkt te bekijken
- 15 live Q&A's met betreffende leraar uit de lesvideo's
- Zelftoesting na iedere videoles
- 5 webinars met vertaalslag naar de praktijk
- 15 VIDEO'S workshop MET RINEKE DIJKINGA!
- GRATIS Lidmaatschap Online Community
- Leidraad en verplichte literatuur
- Mogelijkheid tot 4 klassikale bijeenkomsten
- 6 video's Veronique Prins
- 4 examentrainingen
- Diploma met Accreditering: 45 ECTS
- Nog 1 jaar toegang voor integratie lesstof in de praktijk
- KTNO 45 ECTS
- MBOG 1337 SBU, 880 med. en 457 orth.
![MBOG_beeldmerk[72] MBOG_beeldmerk[72]](https://opleidinghormonen.nl/wp-content/uploads/2022/01/MBOG_beeldmerk72.png)

VOOROPLEIDING, DIPLOMA EN DE TOEKOMST
Vooropleiding
Medische basiskennis op HBO-niveau is vereist of kan tijdens de cursus worden voltooid. Geïnteresseerden zonder medische vooropleiding zijn welkom met de aantekening dat zij zonder medische basiskennis niet in aanmerking komen voor lidmaatschap van een branchevereniging, mits dit gewenst is.
Diploma
Na succesvol afronden van deze opleiding krijgen de deelnemers het instellingsdiploma Hormoontherapie. De opleiding Hormoontherapie is geaccrediteerd door KTNO en is erkend door: MBOG,VBAG, LVNG, FAGT en BATC. Daarnaast wordt de opleiding geadviseerd door MBOG.
Toekomst
Na het voltooien van de opleiding kun je je nieuwverworven kennis en inzichten toepassen in de praktijk. Je hebt geleerd over de behandeling van chronische klachten, stress, depressies, ongewenste kinderloosheid, overgang en overgewicht. Voeding, suppletie, fytotherapie en circadiane ritme zijn tools die je leert waarmee je met je cliënt aan de slag kunt.
INVESTERING
De opleiding duurt 15 maanden en bevat 19 videolessen. De lesvideo’s duren gemiddeld 2,5 uur. Waarin lesstof verwerkt zit van ruim 6 uur, mochten we dit klassikaal bespreken. Totale leeromvang: 1260 uur, inclusief Q&A’s, webinars en examentraining.

PRIJS
Digitaal € 3750 btw vrij
- Cadeau bij directe betaling
- 10% adm. kosten bij gespreide betaling
- Inclusief examengeld
- Inclusief literatuur
- Inclusief lidmaatschap HCN
TIJD
Studiebelasting Digitaal
- 15 maanden
- Bekijken Lesvideo's en maken toetsingsvragen 5 uur per week
- Q&A met leraar 2 uur per maand
- Webinars 3 uur per 3 maanden
- Examentrainingen 4 x 3 uur
NIEUWE STARTDATA EN ROOSTER DIGITAAL
LESDAGEN START 30 september digitaal
Videoplaatsingen:
30 September, 28 Oktober, 18 November, 23 December, 20 Januari ’24, 17 februari, 16 Maart, 13 April, 11 Mei, 8 Juni, 6 Juli, 7 September, 5 Oktober, 2 November;
Q&A’s
Dinsdagavond 19.30 uur
24 Oktober, 21 November, 19 December, 16 Januari ’24, 27 februari, 12 Maart, 9 April, 7 Mei, 4 Juni, 2 Juli, 3 September, 1 Oktober, 5 November, 26 November;
Webinars
Zaterdag 10:00 – 13:00 uur
30 september Introductie en kennismaking;
30 september, 18 November, 9 maart ’24, 11 Mei, 7 September, 30 November;
Examentrainingen
Dinsdagavond 19.00-22.00 uur
3 December, 10 December, 17 December, 7 Januari ’25
Digitaal examen
Zaterdag 09.30-13.00 uur
11 Januari 2025
LESDAGEN START 11 november digitaal
Videoplaatsingen :
11 november, 9 december, 3 februari 2024, 2 maart, 30 maart, 1 juni, 29 juni, 7 september, 9 november, 7 december, 1 februari 2025, 1 maart, 29 maart, 26 april;
Q&A’s
Dinsdagavond 19.30 uur
5 december, 2 januari, 27 februari, 26 maart, 23 april, 25 juni, 3 september, 1 oktober, 3 december, 7 januari 2025, 25 februari, 25 maart 22 april, 20 mei.
Webinars
Zaterdag 10:00 – 13:00 uur
11 november Introductie en kennismaking;
11 November, 6 januari 2024 , 4 mei, 12 oktober, 1 maart 2025, 24 mei;
Examentrainingen
Dinsdagavond 19.00-22.00 uur
27 mei 2025, 3 juni, 10 juni, 17 juni.
Digitaal examen
Zaterdag 09.30-13.00 uur
21 juni 2025
LESDAGEN Digitaal
Videoplaatsingen
1e Lesdatum:
Lesvideo 1: Algemene begrippen
Lesvideo 2: Pre- en Postnatale Periode
2e Lesdatum:
Lesvideo 1: Evolutionair denken
Lesvideo 2: Industriële revolutie
3e Lesdatum:
Lesvideo: Vrouwelijke Hormonen
4e Lesdatum:
Lesvideo 1: Algemene kenmerken Brein
Lesvideo 2:
Emoties, neurotransmitters, gliacellen
5e Lesdatum:
15 films: Voeding en Hormonen
6e Lesdag:
Lesvideo: Insuline resistentie
7e Lesdag:
Lesvideo 1: Spijsvertering
Lesvideo 2: Microbioom
8e Lesdag:
Lesvideo: Schildklier
9e Lesdag:
Lesvideo: Circadiane ritme
10e Lesdag:
Lesvideo: Orthomoleculaire geneeskunde en hormonen
11e Lesdag:
Lesvideo: Fytotherapie
12e Lesdag:
Lesvideo: Endorfinesysteem
13e Lesdag:
Lesvideo Anamnese
14e Lesdag:
Lesvideo 1: Praktijkondersteuning
Lesvideo 2: Testen

LIDMAATSCHAP ONLINE COMMUNITY
Als student van de vakopleiding hormoontherapie heb je gratis toegang tot onze Community online. Hier kun je contact leggen met medestudenten uit je eigen groep of andere groepen. Hier worden opnames gedeeld van Q&A’s en Webinars , mocht je ‘iets’ gemist hebben, dan is alles terug te zien. Ook worden er extra webinars georganiseerd, intervisies, casusbesprekingen en succesverhalen uit de praktijk gedeeld. Wellicht vind je het leuk actief deel te nemen op ons Forum. Ook voor vraagstukken uit de praktijk of tijdens je studie zijn we dagelijks online. Dit platform is specifiek voor Hormoontherapeuten van HCN om onze kennis te bundelen en te versterken! Tijdens je studie, maar ook daarna. Neem alvast een kijkje! https://hormooncommunity.nl