HET BLENDED LEARNING
Biedt verschillende voordelen die de leerervaring op de bijeenkomsten versterken.
VOOR WIE? Maximaal 18 personen
- Voor diversen therapeuten en vakspecialisten
- Artsen, huisartspraktijkondersteuners en verpleegkundigen
- Diëtisten, voedingsadviseurs en gewichtsconsulenten
- Lifestylecoaches en Personaltrainers
- Ervaringsdeskundigen met hbo-denkniveau
DE VOORDELEN?
- Verdieping: Blended Learning biedt studenten de online component om de lesstof buiten het klaslokaal nogmaals te bestuderen of voor te bereiden, terwijl de klassikale sessies kunnen worden gebruikt voor interactie, discussie en verdieping
- Individuele ondersteuning: Doordat studenten vooraf online lesmateriaal kunnen doornemen, hebben docenten in het klassikale gedeelte meer tijd om individuele vragen te beantwoorden en gerichte begeleiding te bieden.
- Interactie en discussie: De klassikale sessies bieden betere mogelijkheden voor interactie, groepsdiscussies en samenwerking tussen studenten. Dit bevordert een actieve betrokkenheid bij het leerproces en stimuleert kritisch denken.
- Efficiënt gebruik van tijd: De combinatie van online leren en klassikale sessies kan de tijd in de klas effectiever gebruiken. Studenten kunnen voorbereid aan de les deelnemen, waardoor docenten dieper kunnen ingaan op complexere onderwerpen en toepassingen.
- Voortdurende toegang tot leermateriaal: Studenten hebben toegang tot het online leermateriaal, zelfs na de klassikale sessies, wat hen in staat stelt om de lesstof te herhalen, te bestuderen en te versterken.
- Meer aanbod: Blended Learning kan meer effectief zijn, omdat het de beperking van fysieke leermaterialen via extra online aanbod vergroot.
- Zelfgestuurd leren: Blended Learning moedigt zelfgestuurd leren aan. Studenten hebben meer controle over hun leerproces en kunnen hun eigen leerproces tussentijds toetsen.
Wat maakt deze opleiding uniek?
- Meest uitgebreide hormoonopleiding van Nederland.
- Klassikale lesdagen ondersteund met lesvideo's (onbeperkt te zien)
- Uniek leraren aanbod.
- Extra vraagmomenten online met leraren uit de klassikale lesdagen
- Direct en persoonlijk contact met leraren
- Kennis overdracht door reguliere artsen en specialisten
- Brede proffesionele inzetbaarheid in de praktijk
- Beste prijs- kwaliteit verhouding en een hoog slagingspercentage
- Opleiding die goed aansluiten op verschillende werkgebieden
- Intensieve begeleiding en ondersteuning bij het behalen van je diploma.
Inhoud van de opleiding
Hormonale assen
Programmering
Evolutie
Seksehormonen
Brein
Voeding
Insuline resistentie
Spijsvertering
Microbioom
Circadiane ritme
Suppletie
Fytotherapie
Hoe gaan we Klassikaal te werk?
1
Leeromgeving
We ontvangen je graag op Landgoed Zonneheuvel in de unieke Lodges. Deze bevinden zich in de bossen en zijn toch dichtbij het restaurant in het hoofdgebouw, waar we genieten van een biologische lunch uit de Moestuin van het landgoed. De lodges zijn gebouwd met hout van de Utrechtse Heuvelrug, ieder met een eigen terras in de natuur. Waar het buitengevoel naar binnen is gehaald en waar uw programma ook buiten gedaan kan worden. De tuinen en bossen zijn uitermate geschikt voor een frisse start van elke lesdag en een flinke wandeling tijdens de lunch. De eerste lesdag ontvang je je studiematerialen en krijg je de inlogcodes van onze community en online persoonlijke leeromgeving waar je alle lesvideo’s die de opleiding ondersteunen onbeperkt kan bekijken. Je vindt hier ook de hand-out, toetsingsvragen en verdere onderbouwend lesmateriaal. Video’s van Rineke Dijkinga, ‘voeding en hormonen’ en van Veronique Prins, business coach voor therapeuten.
2
Rooster
De lesdagen zijn van 09.00 tot 17.00 uur. Waarbij we de deelnemers graag ontvangen met een gezonde versnapering, koffie, thee of water. We starten de dag met een wandeling in de prachtige bosrijke omgeving. Genieten van de biologische lunch en maken voldoende gelegenheid om onze hormonen op pijl te houden. ‘Practice what you preach!”
3
EXTRA Q&A’S
Binnen de klassikale opleiding is er tevens de mogelijkheid aan te sluiten bij de online Q&A’s met betreffende leraren uit de opleiding. Je hebt in de online omgeving extra ruimschoots de tijd om de aanvullende lesvideo (meerdere keren) te bekijken, te bestuderen en jezelf te toetsen. Vragen die je dan nog hebt kun je uiterlijk 3 dagen voor aanvang van de Q&A aan ons studie begeleidingsteam toesturen en worden besproken met de desbetreffende leraar uit de lesvideo.
4
Webinar en examentraining
We organiseren na de laatste lesdag nog een webinar waarin vragen kunnen worden gesteld op voorbereiding van het examen. Daarna volgen 4 digitale examentrainingen, waarin we de inmiddels afgeronde lessen herhalen en een vertaalslag maken naar de praktijk in voorbereiding op je eindscriptie.
5
Evenementen
Onze evenementen zijn niet verplicht en geven geen extra lesstof binnen de opleiding, maar biedt de mogelijkheid tot bijscholing. We organiseren dit om de groepsdynamiek binnen de community live te kunnen waarnemen.
EXAMEN en tussentijdse toetsing
Hoe zit dat met het afnemen van examens?
OOK BINNEN DE KLASSIKALE OPLEIDING Kiezen we voor een openboekexamen. Openboekexamens zijn nog altijd een ondergeschoven kindje in de wereld van het examineren. Uit onderzoek blijkt dat veel kandidaten deze methode zien als een gemakkelijke optie waarvoor ze zich nauwelijks hoeven voor te bereiden. Vergissing!
Openboekexamens afnemen, blijkt namelijk een zeer waardevolle methode van toetsing te zijn. Als opleider zoeken wij hiermee namelijk een andere vorm van kennis.
Bij een gesloten examen wordt van de kandidaat een grondige beheersing van de leerstof verwacht. Hij of zij moet de relevante informatie korte tijd paraat hebben. Er is echter geen garantie dat de materie na het examen blijft hangen. Ook kan het moeilijk zijn om vast te stellen in welke mate de kandidaat de lesstof werkelijk beheerst.
Tijdens een openboekexamen moet de kandidaat snel zijn weg kunnen vinden in de beschikbare informatie. Door deze vervolgens toe te passen op nieuwe situaties, richt de student zich op een hogere orde van verwerkingsactiviteit. Daardoor toetsten wij niet zo zeer de parate kennis van een kandidaat, maar het vermogen om kritisch te denken en informatie te evalueren.
Op zoek naar de juiste vraag!
Kandidaten hebben in ieder geval een uitgesproken mening over deze vorm van toetsing. Over het algemeen zijn studenten minder gestrest voor een openboekexamen. Zij hebben dan ook een duidelijke voorkeur voor deze variant. Studenten geven echter ook aan dat zij deze toetsen wel als moeilijker ervaren.
Als examinator is het zaak om nauwkeurig te kijken naar de aard van de vragen. Het mag namelijk niet zo zijn dat de kandidaten onder hoge tijdsdruk simpelweg de antwoorden uit het beschikbare materiaal moeten vissen. Wij denken er aan dat studenten over het algemeen meer tijd en ruimte nodig hebben om met de materialen te werken.
Wanneer aan deze voorwaarden wordt voldaan kunnen wij als examinator echter alle kanten op binnen deze vorm van toetsing. Door zorgvuldig het beschikbare materiaal te selecteren en creatief om te gaan met de vraagstelling toetsten wij niet alleen het kennisniveau, maar ook de vaardigheid van de studenten.
Je hebt direct een toepasbaar plan voor de praktijk…
Om de student volledig te ondersteunen naar de eindkwalificaties zijn er na elke Les toetsingsvragen opgesteld. Deze vragen zullen ook random in het examen worden opgenomen, als MC of NC vraag. Lekker makkelijk nietwaar?
Alvorens het examen plaatsvindt worden gezamenlijk digitaal alle lessen herhaald ter opfrissing van de studie, ten einde een zo positief mogelijk resultaat te behalen van het af te leggen examen. De doelstelling is dat de kandidaat zijn leerstof direct met veel enthousiasme en parate kennis zal integreren in de praktijk.
Aan het eind van alle lessen vindt een laatste webinar plaats met een theorema, welke een handvat is voor het opstellen van een behandelplan.
Het behandelplan wordt gezien als eindscriptie, waarmee alle lesstof wordt vertaald naar de praktijk.
Na het maken van een behandelplan is de kandidaat vaak zo enthousiast over de opgedane kennis, omdat men daarmee direct een toepasbaar plan opgesteld heeft voor behandeling of coaching binnen de praktijk.
Daar gaat de dynamiek uiteindelijk om! Om jou en je cliënt.
Lees hier de normering en kwaliteitdoeleinden: Examenreglement Hormoon Community Nederland
JAARLIJKSE EVALUATIE
Na afloop van elke opleiding vragen we uiteraard graag naar de ervaring van onze studenten. Van het meest recente studiejaar 2021-2022, waarvan de examens in januari, februari en april 2023 zijn afgenomen was de uitkomst van evaluatie:
De opleiding vond ik in zijn totaliteit:
- 43% Uitstekend
- 43% Erg goed
- 10% Goed
- 4% Matig
Schrijf je nu in voor de Klassikale opleiding Hormoontherapie
4 Extra bijeenkomsten per jaar
VOOROPLEIDING, DIPLOMA EN DE TOEKOMST
Vooropleiding
Medische basiskennis op HBO-niveau is vereist of kan tijdens de cursus worden voltooid. Geïnteresseerden zonder medische vooropleiding zijn welkom met de aantekening dat zij zonder medische basiskennis niet in aanmerking komen voor lidmaatschap van een branchevereniging, mits dit gewenst is.
Diploma
Na succesvol afronden van deze opleiding krijgen de deelnemers het instellingsdiploma Hormoontherapie. De opleiding Hormoontherapie is geaccrediteerd door KTNO en is erkend door verschillende brancheorganisaties
Toekomst
Na het voltooien van de opleiding kun je je nieuwverworven kennis en inzichten toepassen in de praktijk. Je hebt geleerd over de behandeling van chronische klachten, stress, depressies, ongewenste kinderloosheid, overgang en overgewicht. Voeding, suppletie, fytotherapie en circadiane ritme zijn tools die je leert waarmee je met je cliënt aan de slag kunt voor meer kwaliteit van leven.
INVESTERING
De opleiding duurt 18 maanden en bevat 17 Klassikale lesdagen 19 onderbouwende videolessen. De lesvideo’s duren gemiddeld 2,5 uur. Waarin lesstof verwerkt zit van ruim 6 uur.. Totale leeromvang: 1260 uur, inclusief Q&A’s, webinars en examentraining.
PRIJS
Blended Learning € 4950 btw vrij
- Cadeau bij directe betaling
- 10% adm. kosten bij gespreide betaling
- Inclusief examengeld
- Inclusief literatuur
- Inclusief lidmaatschap HCN
TIJD
Studiebelasting
- 18 maanden
- Bekijken Lesvideo's en maken toetsingsvragen 5 uur per week
- Q&A met leraar 2 uur per maand
- Examentrainingen 4 x 3 uur
WAT KRIJG IK?
- 17 Lesdagen op Prachtige Lokatie en biologische lunch
- Uniek lerarenaanbod
- 15 ondersteunende Videolessen onbeperkt te bekijken
- Extra online Q&A's met betreffende leraar uit de les
- Zelftoesting
- Webinars met vertaalslag naar de praktijk
- 15 VIDEO'S workshop MET RINEKE DIJKINGA!
- GRATIS Lidmaatschap Online Community
- Leidraad en verplichte literatuur
- Mogelijkheid tot 4 klassikale bijeenkomsten
- 6 video's Veronique Prins
- 4 online examentrainingen
- Diploma met Accreditering: 45 ECTS
- Nog 1 jaar toegang voor integratie lesstof in de praktijk
- KTNO 45 ECTS
- MBOG 1337 SBU, 880 med. en 457 orth.
NIEUWE STARTDATA EN ROOSTER KLASSIKAAL
LESDAGEN START 11 november
Op lokatie : Regio Utrecht
Lesdag 1: 11 nov 2023 |
Drs. Dorte Kramer / Anita Admiraal |
Lesdag 2: 9 dec 2023 |
Dr. Remko Kuipers |
Lesdag 3: 6 jan 2024 |
Dr. Remko Kuipers |
Lesdag 4: 3 feb 2024 |
Dr. Annemieke Omtzigt |
Lesdag 5: 2 mrt 2024 |
|
Lesdag 6: 30 mrt 2024 |
|
Lesdag 7: 4 mei 2024 |
Rineke Dijkinga (ondersteund met documentaire) |
Lesdag 8: 1 jun 2024 |
Dr. Remko Kuipers |
Lesdag 9: 29 jun 2024 |
Colette Möhlmann-Zwinkels |
Lesdag 10: 7 sep 2024 |
Colette Möhlmann-Zwinkels |
Lesdag 11: 12 okt 2024 |
|
Lesdag 12 9 nov 2024 |
|
Lesdag 13: 7 dec 2024 |
Colette Möhlmann-Zwinkels |
Lesdag 14: 1 feb 2025 |
Kim Bell (natuurgeneeskundige) |
Lesdag 15: 1 mrt 2025 |
Colette Möhlmann Zwinkels |
Lesdag 16: 29 mrt 2025 |
Dr. Annemieke Omtzigt |
Lesdag 17: 26 apr 2025 |
Dorte Kramer/Anita Admiraal |
EXTRA 24 MEI 2025 | Webinar voorbereiding examen |
Examentrainingen digitaal | |
di 27 mei 2025 | Anita Admiraal |
di 3 jun 2025 | Anita Admiraal |
di 10 jun 2025 | Anita Admiraal |
di 17 jun 2025 | Anita Admiraal |
Klassikaal examen 21 Juni 2025
Zaterdag 09.30-13.00 uur
Extra gelegenheid tot vragen tijdens de online Q&A’s Dinsdagavond 19.30 uur op:
5 december, 2 januari, 27 februari, 26 maart, 23 april, 25 juni, 3 september, 1 oktober, 3 december, 9 januari 2025, 25 februari, 25 maart, 22 april, 20 mei.
Klassikaal examen: Zaterdag 09.30-13.00 uur
LIDMAATSCHAP ONLINE COMMUNITY
Als student van de vakopleiding hormoontherapie heb je gratis toegang tot onze Community online. Hier kun je contact leggen met medestudenten uit je eigen groep of andere groepen. Hier worden opnames gedeeld van Q&A’s en Webinars , mocht je ‘iets’ gemist hebben, dan is alles terug te zien. Ook worden er extra webinars georganiseerd, intervisies, casusbesprekingen en succesverhalen uit de praktijk gedeeld. Wellicht vind je het leuk actief deel te nemen op ons Forum. Ook voor vraagstukken uit de praktijk of tijdens je studie zijn we dagelijks online. Dit platform is specifiek voor Hormoontherapeuten van HCN om onze kennis te bundelen en te versterken! Tijdens je studie, maar ook daarna. Neem alvast een kijkje! https://hormooncommunity.nl