Klokgenen en de invloed op onze gezondheid

Een schema moeten volgen waar je niet geschikt voor bent, kan gezondheidsproblemen veroorzaken.

klokgenen circidiaans ritme

Vorig jaar ontdekte onderzoekers dat mensen die zichzelf beschouwden als ‘avond-mensen’, een groter risico liepen dan ochtend-mensen voor psychische stoornissen, diabetes, neurologische aandoeningen, darmaandoeningen en zelfs de dood. 

Meer onderzoek in deze geest suggereert ook dat avondtypes een groter risico lopen op hartaandoeningen.

En nog een studie die vorige week in het medische tijdschrift BMJ werd gepubliceerd, toonde aan dat vrouwen die ‘ochtendmens’ zijn, geassocieerd worden met een lager risico op borstkanker. Het U.K.-onderzoeksteam analyseerde genetische gegevens, slaapvragenlijsten en meldingen van meldingen van borstkanker verzameld bij honderdduizenden vrouwen. Met behulp van een verscheidenheid aan analytische technieken vonden ze ‘consistent bewijs’ dat vrouwen die vroeg opstaan ​​en vroeg naar bed gingen minder kans hadden om borstkanker te ontwikkelen dan vrouwen die te lang op bleven en tot laat sliepen.

“De morgenstond heeft goud in de mond!”

De bevindingen van hun studies zijn niet de eerste om ochtendvoorkeuren te koppelen aan een gezondheidsvoordeel.


Nu hebben we allang begrepen dat mensen zijn uitgerust met ingebouwde “klokgenen”

Klokgenen die in elke cel in het lichaam aanwezig zijn en die op regelmatige tijdstippen gedurende de dag actief of inactief zijn. Deze klokgenen helpen, in combinatie met omgevingsfactoren zoals overdag blootstelling aan de zon, om de interne circadiaanse ritmes of schema’s in te stellen. Die de eetlust, hormoonspiegels, lichaamstemperatuur, energie, slaapschema en nog veel meer regelen.

“De reden hiervoor is dat onze planeet wordt beheerst door het zonnestelsel dat een ritmische omgeving genereert, en gedurende miljoenen jaren hebben organismen deze klokken ontwikkeld om met de omgevingsritmes om te gaan”. Zegt Katharina Wulff, chronobioloog en universitair hoofddocent moleculaire biologie aan de Universiteit van Umeå in Zweden.

Maar Wulff zegt dat de interne klokken van het lichaam niet precies overlappen met de externe 24-uursklok die door ons zonnestelsel is ingesteld. En dit ontwerp is juist zo bedoeld. “Dit biedt ons de flexibiliteit om ons aan te passen of aan te passen aan verschillende omgevingen, zoals seizoensgebonden verschuivingen in daglichtschema’s,” legt ze uit.

We kunnen iets voor of achter lopen….

De meeste mensen hebben veel overlap tussen hun interne klokken en de 24-uurs klok van de buitenwereld. Ze kunnen iets voor of achter lopen, dus is hun voorkeur om aan de vroege kant te stijgen of een beetje later op te staan ​​niet al te dramatisch. Maar in sommige – tot 10% van de bevolking, schat Wulff – is er een aanzienlijke discrepantie. Deze discrepantie creëert een extreme voorkeur voor ochtend of avond, zegt ze. En de onderliggende genetische variaties die verantwoordelijk zijn voor deze extreme voorkeur voor avondgevoeligheid lijken te worden geassocieerd met een groter risico voor gezondheidskwesties.

Een groter risico voor gezondheidskwesties, waarom?

Een mogelijkheid is dat de klokgenen die geassocieerd zijn met de nachtbrakerstatus ook het risico van een persoon voor verschillende gezondheidsproblemen verhogen. Maar een andere mogelijkheid is dat werk of school of sociale eisen meer geneigd zijn om onnatuurlijke slaap-waak schema’s op te leggen voor avondtypes, in tegenstelling tot ochtendmensen. 

De resulterende scheiding tussen wanneer het lichaam van een nachtuil wil slapen en ontwaken, en wanneer het leven hen dwingt om te slapen en wakker te worden, kan hun natuurlijke interne ritmen verstoren op manieren die slechte slaap, ongezonde hormoonverschuivingen, stofwisselingsproblemen of andere biologische veranderingen bevorderen. kan leiden tot zaken als kanker of depressie.

Extreme nachtbrakers

“Als mensen altijd een schema moeten volgen waar ze niet geschikt voor zijn, kan dat gezondheidsproblemen veroorzaken,” zegt Wulff. “De spieren, het microbioom, het metabolisme en het hart – alles zal worden beïnvloed.” Wulff zegt dat dit alles alleen van toepassing is op het kleine percentage nachtbrakers dat zich aan het uiterste uiteinde van het spectrum bevindt.

Als je zoals de meeste mensen bent, betekent dit dat je de neiging hebt om tussen 5 en 9 uur op te staan ​​en naar bed gaat tussen 22.00 en 01.00 uur in de ochtend – u hebt waarschijnlijk weinig om u zorgen over te maken.

Voor extreme nachtbrakers is de afhaalbaarheid van deze studies niet dat ze eerder naar bed moeten gaan; in plaats daarvan is het dat ze beter af zouden zijn als ze de neiging van hun lichaam om op te staan ​​en te slapen een beetje later zouden volgen, zegt Wulff. Net als ploegarbeiders die overdag gedwongen zijn om te slapen en de hele nacht te werken een groter risico lopen op kanker en andere gezondheidsproblemen, kunnen extreme nachtbrakers die vroeg in de ochtend moeten opstaan, problemen tegenkomen. Als er een manier is waarop ze hun verplichtingen kunnen aanpassen aan hun slaap-waakvoorkeuren, kan hun gezondheid er baat bij hebben.

Wil jij meer weten over het circadiaans ritme en de invloed op onze gezondheid? Wellicht is de vakopleiding hormoontherapie dan iets voor jou! Meer informatie? www.opleidinghormonen.nl

Bron: The British journal of psychiatry onderzoek

Sluit Menu