Obesitas bij kinderen

Obesitas bij kinderen is de afgelopen decennia drastisch toegenomen. Toegankelijkheid van fastfoodrestaurants, restaurants en supermarkten heeft het voor opgroeiende kinderen gemakkelijker gemaakt om grote hoeveelheden te eten van wat ze maar willen.

Bovendien heeft de technologische vooruitgang van de landbouw en de voedingsindustrie in de 21e eeuw de productie van ongezonde voedingsproducten, zoals verzadigde suikers, fructose-glucosestroop en op natrium gebaseerde maaltijden, uitgebreid. Dit soort maaltijden in grote hoeveelheden kunnen zeer bedreigend zijn voor het menselijk lichaam wanneer ze als het grootste deel van het dieet dienen. 

Kwantiteit van voeding

Met een grotere toegankelijkheid van onnatuurlijk, ongezond voedsel, is zwaarlijvigheid bij kinderen wereldwijd drastisch toegenomen in de wereld van vandaag. Waar gemak zeer gewild is, nemen veel gezinnen hun toevlucht tot fastfood-drive-through-opties voor snelle en goedkope maaltijden.

Onderzoeken van de Centers for Disease Control and Prevention stellen dat de twee belangrijkste factoren voor obesitas de kwaliteit en kwantiteit zijn van het voedsel dat kinderen dagelijks consumeren. Mismanagement van de kwaliteit en kwantiteit van de voeding van een kind leidt vaak tot negatieve gevolgen.

Beweging

Bij veel kinderen treffen we tegenwoordig een gebrek aan lichaamsbeweging aan, wat een andere betekenisvolle factor is bij zwaarlijvigheid bij kinderen. Ouders en scholen slagen er vandaag de dag niet in om dagelijkse lichaamsbeweging af te dwingen. 

Dit suggereert dat eigenlijk de ouders en opvoeders verantwoordelijk zijn en niet de kinderen zelf. Duidelijk is dat “regelmatige lichaamsbeweging nodig is”, niet alleen voor de groei van het kind, maar ook om te helpen een goed dieet en een sterk metabolisme te behouden om het lichaam tijdens het groeien op gewicht te houden. Zelfs met een caloriearm dieet kan het gewicht niet worden verwijderd. zonder enige vorm van lichaamsbeweging. In de meeste gevallen kunnen erfelijke eigenschappen en gezondheidsproblemen sommige kinderen ervan weerhouden deel te nemen aan dagelijkse lichaamsbeweging, maar dit wordt meestal toegeschreven aan verschillende persoonlijke excuses. 

Via sociale media platformen verschuilen zij zich achter een onrealistische versie van zichzelf

Erfelijke belasting

Om mentaal gezond te blijven en verbonden te blijven met de wereld, gebruiken kinderen in de 21e eeuw hun sociale mediaplatform. Vaak een manier om hen af ​​te leiden. De gevaren waarmee ze mee worden geconfronteerd verschuilen ze zich online achter een onrealistische versie van zichzelf.

Naast de voor de hand liggende externe effecten van obesitas, heeft het een groot effect op de interne lichaamsfuncties van opgroeiende kinderen. Zelfs vanaf jonge leeftijd kunnen kinderen ziektes en gezondheidsproblemen ervaren, zoals “Type 1 en 2-diabetes, hoog cholesterol, kanker, hartziekte, beroertes, slaapapneu, artrose”, en nog veel meer naarmate de situatie verslechtert. 

Deze dynamiek kan ook leiden tot tal van mentale problemen, waaronder depressie. Problemen als deze kunnen overgaan in het volwassen leven en een cyclus van problemen voor hun kinderen veroorzaken, wat de prevalentie van erfelijke obesitasproblemen van vandaag verklaart.

Zestig minuten beweging per dag kan lijden van kinderen met obesitas verminderen.

Verantwoordelijkheid van ouders

Wie nog een duwtje in de rug nodig heeft om die zwaarlijvige kinderen proberen te helpen hun gezonde hoeveelheid dagelijkse lichaamsbeweging te krijgen, denk dan dat het gaat om zestig minuten per dag om het lijden van kinderen met obesitas verminderen! Neem dus als ouder de verantwoordelijkheid of geeft het goede voorbeeld. Je helpt er ook je kleinkinderen mee…

Bronnen:

  • Balentine, Jerry R. “Obesitas Oorzaken, Behandeling & BMI.” MedicineNet,www.medicinenet.com/obesity_weight_loss/article.htm.
  • “NFL SPEEL 60.” Www.heart.org, www.heart.org/en/professional/educator/nfl-play-60.
  • “Hoeveel dagelijkse lichaamsbeweging is het beste voor gewichtsverlies?” Nieuws & Evenementen | Health.gov, 7 nov. 2018, health.gov/news/blog-bayw/2012/10/how-much-daily-exercise-is-best-for-weight-loss/.
  • “De gezondheidseffecten van overgewicht en obesitas | Gezond gewicht | CDC.” Centers for Disease Control and Prevention, Centers for Disease Control and Prevention, www.cdc.gov/healthyweight/effects/index.html.
  • “Waarom ouders zich zorgen moeten maken over obesitas bij kinderen.” Strong4Life, www.strong4life.com/en/pages/healthy-eating/articles/why-parents-should-care-about-childhood-obesity. Rohit Gehani