Ruim 5 miljoen mensen met psychische klachten door corona crisis

VOEDINGSSTOFFEN BLIJKEN GEHEIM WAPEN BIJ OPLOSSEN STRESS, BURN-OUT EN DEPRESSIE

AMSTERDAM, 3 juni 2020 – Stress-, burn-out- en depressieklachten zijn met de juiste voedingsstoffen te verminderen of zelfs op te lossen. Dat stelt stressexpert Jurgen Spelbos in zijn nieuwste boek ‘Van stress naar geluk’ dat vandaag verschijnt. Hij is van mening dat de oplossing voor dit soort klachten onterecht gezocht wordt in de hoek van medicatie of therapie.

“Alles draait om hormonen en voedingstoffen bij stress, burn-out en depressie.”  Aldus, Jurgen Spelbos

Hormonen

“Bij stress, burn-out en depressie draait alles om hormonen, om stresshormonen maar ook om ‘gelukshormonen’ (neurotransmitters). Ik heb de afgelopen jaren in de praktijk gezien dat stress belangrijke processen in het lichaam ontregelt, waaronder de productie van gelukshormonen. De hormonale disbalans die daardoor ontstaat, te veel stresshormonen en te weinig gelukshormonen, veroorzaakt nog veel meer psychische en fysieke klachten dan alleen stress: vermoeidheid, angst, slaapstoornissen, burn-outklachten en depressie. Zulke tekorten zijn heel goed op te lossen met natuurlijke voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen, omega 3-vetzuren en aminozuren, de bouwstoffen voor gelukshormonen. Sommige tekorten kunnen al binnen enkele uren opgelost worden waardoor klachten die veroorzaakt worden door een tekort aan gelukshormonen aantoonbaar worden verminderd of zelfs verdwijnen”, aldus Jurgen Spelbos.

Huidige aanpak werkt onvoldoende

“Een tijdje rustiger aan doen, slaap- en/of kalmeringspillen, antidepressiva of een doorverwijzing naar een psycholoog, dat zijn nu de gebruikelijke adviezen bij stress-, burn-out en depressieklachten. Maar de cijfers wijzen uit dat dit onvoldoende helpt, het probleem groeit nog altijd”, zegt Spelbos. “Bovendien kleven er veel nadelen aan dat soort medicijnen, denk aan de bijwerkingen of verslavende werking. Voedingsstoffen als remedie zijn tot dusverre buiten beeld gebleven omdat ze niet tot nauwelijks aan bod komen in de studies geneeskunde, psychiatrie en psychologie. Dat is erg jammer want vooral bij voedingstoffen ligt de oplossing voor deze problemen. Ook nog eens zonder bijwerkingen of verslavingsproblematiek. Er valt daar nog een wereld te winnen”.

De interventie met voedingsstoffen is de belangrijkste stap in een nieuwe methode die Spelbos heeft gedoopt tot ‘stressologie’. Inmiddels is dat een methode die met succes in de praktijk wordt toegepast.

Achtergrond informatie

Ruim 5 miljoen mensen met psychische klachten door coronacrisis

In Nederland hebben ruim 2,6 miljoen mensen stress, burn-out of depressieklachten. Dat aantal stijgt in de huidige realiteit van de coronacrisis met de dag. Eén op de vijf werkenden (1,8 miljoen mensen) hebben stress- en/of burn-outklachten, aldus het CBS en het Trimbos-instituut. 1,7 miljoen mensen gebruiken slaap- en/of kalmeringsmiddelen, jaarlijks krijgen 800.000 mensen een depressie.

Uit het laatste onderzoek van het Trimbos-instituut (8 mei 2020) blijkt dat de coronacrisis zelfs bij één op de drie Nederlanders stress en depressie aanwakkert. Dat zijn ruim 5 miljoen mensen. Het instituut voorspelt een tsunami aan psychische klachten.

Over het boek

Het boek ‘Van stress naar geluk (met stressologie)’ is gezien de huidige maatschappelijke ontwikkelingen en omvang van de problematiek belangrijk en actueel. Het biedt nieuwe inzichten en oplossingen voor iedereen die kampt met stress, burn-out en/of depressie. Maar ook voor artsen, bedrijfsartsen, psychiaters, psychologen, therapeuten en andere professionals in de gezondheidszorg biedt het boek nieuwe aanknopingspunten voor een effectievere behandeling.

Over de auteur

Jurgen Spelbos (1962) is deskundig en ervaringsdeskundig op het gebied van stress, burn-out en depressie. Omdat zijn eigen herstel van een burn-out en depressie moeizaam verliep, begon hij aan een intensieve zoektocht naar betere oplossingen. Daarbij kwam hij tot het inzicht dat het bij stress en geluk meer draait om biologie dan om psychologie en dat voedingsstoffen een cruciale rol spelen bij het verminderen van stress en het aanmaken van meer gelukshormonen. Dat inzicht leidde tot het boek ‘Van stress naar geluk’, de opvolger van ‘Minder stress met stressologie’ dat in mei 2018 verscheen bij uitgeverij Lucht. Spelbos is de oprichter van het Centrum voor Stressologie waar hij en zijn team mensen met klachten met succes helpen. Daarnaast leidt hij therapeuten op in de methode stressologie.

“Van stress naar geluk is een goede reisgids waarmee wij uit de verstikkende gevoelens van de chronische stress weer onze weg kunnen vinden naar de natuurlijke harmonie waarin we gelukkig kunnen zijn.”

Aldus, Prof. dr. Pierre Capel,emeritus-hoogleraar experimentele immunologie aan de Universiteit van Utrecht en auteur van het boek Het emotionele DNA.

‘Van stress naar geluk (met stressologie) De oplossing voor stress, burn-out en depressie’ van Jurgen Spelbos, met een voorwoord van prof. dr. Pierre Capel, verschijnt bij uitgeverij Centrum voor Stressologie. Prijs: € 23,95   ISBN: 978-90-830670-0-1  www.centrumvoorstressologie.nl. Ook vind je hier informatie over een opleiding tot Stressoloog met eventuele uitbreiding tot Hormoontherapeut.