Heb je vragen? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op  +31 627 47 2280

logo

Voeding

Leraar: Rineke Dijkinga
(Orthomoleculair geneeskundige, darm-, voeding- en hormoondeskundige, schrijfster)

In deze les leer je alles over voeding en hormonen. Gezond eten hoeft geen hogere wiskunde te zijn, aldus Rineke Dijkinga. Maar volgens Wendell Berry (ook auteur) Is de grootste absuditeit in ons leven, dat je je wel bezig houdt met eten, maar niet met het verhaal erachter. Je leert over voeding in relatie tot de aanmaak van hormonen, inclusief de invloed van een slechte voedingsbodem, het consumeren van te veel suikers, belangrijke voedingsstoffen bij stress en schildklierproblemen, en de mogelijke effecten van pesticiden en kooktechnieken op hormonale disbalans:

Je leert de impact van voeding op de hormoonproductie en productie van neurotransmitters, met specifieke aandacht voor verschillende aspecten die van invloed kunnen zijn op hormonale balans en brein gerelateerde klachten.

Ten eerste wordt de invloed van een slechte voedingsbodem besproken. Een voedingsbodem die arm is aan essentiële voedingsstoffen, zoals mineralen en vitaminen, kan de hormoonproductie beïnvloeden. Deze voedingsstoffen zijn nodig als cofactoren voor enzymen en processen die betrokken zijn bij de synthese en regulatie van hormonen. Daarom is het belangrijk om een voedingspatroon te hebben dat rijk is aan diverse voedingsmiddelen, van een gezonde voedingsbodem. Hoe het consumeren van te veel suikers een negatieve invloed kan hebben op hormonen. En waarom het belangrijk is bij stress op te letten om bepaalde voedingsstoffen te adviseren die nodig zijn voor de ondersteuning van het stresssysteem in het lichaam. Het bevorderen van een evenwichtige voeding kan helpen bij het beheersen en het behouden van een gezonde hormonale balans.

Je leert hoe een gezond voedingspatroon bijdraagt aan en evenwichtige hormoonproductie en een goede gezondheid. Hoe bij Darmproblemen, Overgewicht, Stress en bij schildklierproblemen het van belang is om voedingsstoffen te benadrukken die nodig zijn voor een goede aanmaak van Hormonen en neurotransmitters.

Daarnaast bespreekt Rineke dat blootstelling aan pesticiden, het gebruik van plastic en bepaalde kooktechnieken de hormonale balans kunnen verstoren. Pesticiden en Plastic kunnen de werking van hormonen nabootsen of verstoren, wat kan leiden tot hormonale disbalans. Het is daarom belangrijk om te kiezen voor biologische, pesticidevrije voedingsmiddelen wanneer mogelijk. Bepaalde kooktechnieken, zoals het gebruik van hoge temperaturen bij het frituren of grillen van voedsel, kunnen de vorming van schadelijke stoffen bevorderen, zoals geavanceerde glycatie-eindproducten (AGE’s), die ontstekingsreacties en hormonale disbalans kunnen veroorzaken. Het gebruik van mildere kookmethoden zoals stomen, braden of roerbakken kan de vorming van deze stoffen helpen verminderen.

Het begrijpen van de relatie tussen voeding en hormonen biedt waardevolle inzichten om een gezonde hormoonbalans te bevorderen. Door te kiezen voor een gevarieerd voedingspatroon dat rijk is aan essentiële voedingsstoffen, het beperken van suikerinname, het benadrukken van voedingsstoffen bij stress en schildklierproblemen, en het vermijden van schadelijke stoffen in voeding, kunnen we bijdragen aan een gezond hormonaal evenwicht.