VITAMINE D-tekort bij adolescentie

Vitamine D-tekort in de middelbare kindertijd kan leiden tot agressief gedrag en angstige en depressieve stemmingen tijdens de adolescentie, volgens een nieuwe studie van de University of Michigan naar schoolkinderen in Bogotá, Colombia.

Kinderen met vitamine D-waarden in het bloed die wijzen op een tekort, hadden bijna twee keer zoveel kans om externaliserende gedragsproblemen te ontwikkelen – agressief en regelbrekend gedrag – zoals gemeld door hun ouders, vergeleken met kinderen met hogere vitamine-niveaus.

Ook waren lage niveaus van het eiwit dat vitamine D in bloed transporteert gerelateerd aan meer zelfgerapporteerd agressief gedrag en angstige / depressieve symptomen. De associaties waren onafhankelijk van kenmerken van kinderen, ouders en huishoudens.

“Kinderen die vitamine D-tekort hebben tijdens hun basisschooljaren lijken hogere scores te hebben op tests die gedragsproblemen meten wanneer ze de adolescentie bereiken,” zei Eduardo Villamor, professor epidemiologie aan de UM School of Public Health en senior auteur van de studie die verschijnt in het Journal of Nutrition.

Villamor zei dat vitamine D-tekort is geassocieerd met andere psychische problemen op volwassen leeftijd, waaronder depressie en schizofrenie, en sommige onderzoeken hebben zich gericht op het effect van vitamine D-status tijdens de zwangerschap en de kindertijd. Er zijn echter weinig onderzoeken die zich tot in de adolescentie hebben uitgebreid, het stadium waarin gedragsproblemen zich voor het eerst kunnen voordoen en ernstige aandoeningen kunnen worden.

In 2006 rekruteerde het team van Villamor 3.202 kinderen van 5-12 jaar in een cohortonderzoek in Bogotá, Colombia, door een willekeurige selectie uit openbare basisscholen. De onderzoekers verkregen informatie over de dagelijkse gewoonten van de kinderen, het opleidingsniveau van de moeder, het gewicht en de lengte, evenals de voedselonzekerheid van het huishouden en de sociaaleconomische status. Onderzoekers namen ook bloedmonsters.

Na ongeveer zes jaar, toen de kinderen 11-18 jaar oud waren, hielden de onderzoekers persoonlijke vervolggesprekken in een willekeurige groep van een derde van de deelnemers, waarbij het gedrag van de kinderen werd beoordeeld via vragenlijsten die aan de kinderen zelf werden afgenomen en hun ouders. De vitamine D-analyses omvatten 273 van die deelnemers.

Hoewel de auteurs de beperkingen van de studie erkennen, inclusief een gebrek aan basisgedragsmetingen, wijzen hun resultaten op de behoefte aan aanvullende studies met neuro-gedragsuitkomsten in andere populaties waar vitamine D-tekort een volksgezondheidsprobleem kan zijn.

Verhaalbron:

https://www.sciencedaily.com/releases/2019/08/190820130917.htm?fbclid=IwAR3wOirDFoNPcMglF-niEYid0llLtgRnaD-3VAkPWxqoZUANoxJKWDZCXzo Materiaal aangeboden door de Universiteit van Michigan.

Sluit Menu
×

Winkelmand